Påstigning endast fram i bussen, nya mini-elbussar och två helt nya busslinjer är några förändringar för kollektivtrafiken i Bergsjön.
Först ut är de nya reglerna om hur man ska kliva på bussen. Från och med den 26 oktober är det påstigning genom framdörrarna som gäller, du ska visera din biljett hos föraren och kliva av genom någon av bakdörrarna. Systemet är sedan en tid infört på många busslinjer i Göteborg.
– Fördelen är att vi får samma regler och en enhetlighet i hela regionen. Det ger också föraren möjlighet att kontrollera biljetten vilket vi hoppas uppmuntrar fler att betala för sin resa. Det är viktigt för att vi ska kunna upprätthålla en bra kollektivtrafik och också utveckla den, säger Frida Antonsson, presskommunikatör på Västtrafik.
Snabbare flöde i bussen
Påstigning fram gäller alltså nu på Västtrafiks bussar i hela Göteborg och i Bergsjön är det linjerna 57, 74 och 159 som berörs. Men kommer det att fungera och tar det inte mycket längre tid vid varje hållplats?
– Erfarenheten visar att det kan ta lite extra tid i början. Men så fort resenärerna kommer in i det får vi ett snabbare flöde i bussen, båda vid av- och påstigning, säger Frida Antonsson.
Västtrafik har informatörer på plats under den första tiden för att berätta om de nya reglerna och underlätta för resenärerna.
Busslinjerna 16, 17, 18, 19, 25, 50, 52 och 58 samt spårvagnarna är undantagna från regeln. De har hög turtäthet och många passagerare, vilket innebär att det finns risk att det blir trångt på hållplatserna och svårt att hålla upp tempot i turerna. För Bergsjöns del är alltså linje 58, som går mellan Bergsjön och Eketrägatan, som tills vidare kommer att fortsätta ha påstigning genom alla dörrar.
Ny modell med eldriven minibuss
I mitten av november kommer fyra nya eldrivna minibussar på linje 57, slingan mellan Siriusgatan – Gärdsås Torg – Rymdtorget. Där går redan tre minibussar, men ersätts av fyra helt nya som drivs på el. Bergsjön blir först i Göteborg att få den nya modellen. Minibussen har plats för 15 sittande och 15 stående resenärer, samt två barnvagnar, alternativt en rullstol.
– Det är ett led i Västrafiks miljösatsning att uppnå en 100 procent elektrifierad fordonsflotta, samt att öka tillgängligheten. Bussarna har breda dörrar, stora fönster och låggolv vilket gör dem lätta att använda även för personer med begränsad rörlighet, säger Frida Antonsson.
Förbättrad trafik Kortedala–Bergsjön
Lite längre fram, i juni 2023, sker förändringar som förbättrar trafikutbudet mellan Kortedala och Bergsjön. På sikt ska stråket mellan Kortedala och Bergsjön utvecklas till ett så kallat citybusstråk, med egna körfält, längre fordon och längre hållplatser. I väntan på det införs två nya linjer, 21 och 56, som tillsammans ersätter linje 58.
Linje 21 kommer att gå från Merkuriusgatan – Kortedala – Bellevue och sen samma väg som linje 58 idag till Eketrägatan. Linje 56 kommer att köra sträckan Komettorget – Bergsjövägen – Gärdsåsgatan – Utbyvägen – Gamlestads Torg. Alla hållplatser är inte bestämda än, detaljerna kommer till våren och börjar gälla med den nya tidtabellen i juni nästa år.