Shewit har hittat sina styrkor som ung ledare 

Shewit Besrat är ung ledare som bland annat arbetar på Allas ateljé på Kulturhuset Bergsjön.

Det senaste året har 17-åriga Shewit Besrat lärt sig att hon kan mycket mer än hon tror. Hon är en av många bergsjöungdomar som fått chansen att lära sig, utvecklas och bli – ung ledare. I den här artikelserien berättar Bergsjön2031 om utbildningen Unga ledare och vad den betytt för tre ungdomar i Bergsjön.  

Det är fredageftermiddag på Kulturhuset i Bergsjön. Den stundande helgen märks i besökarnas lite trötta steg och leende ögon. Från en öppen dörr på första våningen hörs ivriga barnröster och någon som nynnar på en sång. I konstateljén är det Allas ateljé med konstnärer från Konstepidemin.  

Så fin färg, säger Shewit Besrat och sätter dig bredvid en tjej som för en pensel med himmelsblå färg till ett vitt papper.  

Shewit arbetar som ung ledare och varannan fredag är hon med barn som får pröva på måleri, text, foto, text och skulptur i kulturhusets ateljé. På torsdagar är det torsdagshörna med olika teman och då arbetar Shewit med barn mellan 6-12 år. Hon har också varit ledare vid lovaktiviteter och för en tjejverksamhet i kyrkan. 

I tjejgruppen pratade vi bland annat om hur unga tjejer ser på sig själva. Jag tror det är viktigt att det finns såna sammanhang, där tjejer får träffas själva och kan prata fritt om frågor som rör oss. Vi hade bra samtal och jag kände att jag faktiskt kunde göra skillnad för några av tjejerna, att jag kunde stärka dem.  

Och det är precis vad arbetet som ung ledare har gjort för henne. Shewit berättar att när hon började som ledare var hon mer osäker och tillbakadragen. 

Genom Unga ledare har jag lära känna mig själv och numera kan jag ta plats på ett helt annat sätt.  

Allt började för snart två år sedan när hon och hennes familj var på ett gudstjänst i Bergsjöns kyrka. Hon blev erbjuden att arbeta extra i kyrkan och snart fick hon tips om att söka till Prep, den första nivån av Unga ledare.  

Jag kom in och fick arbeta vid tillfälliga aktiviteter, event och festivaler, på helger och lov. Det var jättekul och när jag fick möjlighet att fortsätta till nästa nivå tackade jag ja.  

Shewit känner sig hemma i ateljéen. Själv tecknar hon gärna.

Till skillnad från Prep arbetar man på Unga ledare-nivån med återkommande aktiviteter och får ta mer ansvar för barnen och aktiviteternas upplägg. 

Jag märkte att jag snabbt kunde bygga relationer med barnen när vi sågs regelbundet, säger Shewit. 

Parallellt med arbetet får ungdomarna på utbildningen teoretisk kunskap i ledarskap. En gång i månaden, under ett år, läser de bland annat teambildning, etiska riktlinjer, normkritik, projektledning, pedagogik och konflikthantering. De gör även ett par studiebesök hos ledare inom olika yrkesbranscher. 

Det var väldigt intressant att lära sig om olika typer av ledarskap. Jag förstod vem jag är som ledare, vad jag ger och vad jag tar till mig av andra. Jag insåg att jag är bra på att samarbeta och lyssna men har lite svårare för att säga till och sätta regler.  

Eftersom utbildningen varvar teori och praktik fick Shewit använda sin nyvunna kunskap direkt.  

Jag kunde redan från början ta min plats om ledare och börja bygga upp relationer. Jag fick också verktyg för att kunna öva på gränssättning. 

Hon tycker arbetet som ung ledare har gett henne en starkare självkänsla, lärt henne att strukturera och vara mer flexibel, vilket hon även märker av i skolan. 

Shewit tar med sig ett gäng penslar och ställer sig vid diskbänken för att tvätta dem. Hon känner sig hemma i ateljéen. Hennes mamma målar tavlor och själv brukar hon teckna, ofta sitter de tillsammans och skapar.  

Till våren tar Shewit studenten från naturprogrammet på Jensens gymnasium. Hon har lite funderingar på vad hon ska göra sedan, men än så länge vill hon behålla dem för sig själv.  

Jag kan säga att erfarenheterna som ung ledare har stärkt mig i att jag vill arbeta med människor. Fast just nu hoppas jag mest på att få prova nästa steg och bli mentor, få mer ansvar och fortsätta arbeta med barn. 

Hon berättar att jobbet som ledare är allra roligast när barn och ledare leker ihop, när alla har kul tillsammans och ingen lämnas utanför.  

Då känns det som att vi gör ett bra jobb, säger hon. 

 

—————————————

Fakta/Sherwit  Besrat

Ålder: 18 år
Bor: i Bergsjön
Gillar att: sjunga, skapa med mamma
Musik: blandning – pop, r&b, country.
Favoritserie: One tree hill 


FAKTA/Unga ledare i tre steg

Prep. Arbetar vid tillfälliga aktiviteter och events på lov och helger. Kan till exempel vara läxhjälp, sommarlovsaktiviteter och festivaler.
Unga ledare. Arbetar som ledare och deltar i planeringen av återkommande aktiviteter, vilket ger chans att bygga relationer med barnen. Parallellt pågår en teoretisk utbildning en gång i månaden under ett år. Den innehåller bland annat teambildning, etiska riktlinjer, normkritik, projektledning, ledarskap, pedagogik och konflikthantering. Det ingår även studiebesök hos ledare inom olika yrkesbranscher.
Mentor. Arbetar som teamledare för Unga ledare på de två första nivåerna. Som mentor leder och ansvarar för hela aktiviteter och panerar det pedagogiska upplägget.


TIPS.
Läs även den första delen i artikelserien om Unga ledare som handlar om Kerlos som går utbildningens första del och håll utskick efter den sista artikeln om Adni som numera är mentor för andra unga ledare.

 

Dela på sociala medier:

Om Bergsjön 2031

Bergsjön 2031 är en plattform för samverkan med syfte att utveckla goda livsmiljöer för alla människor i Bergsjön. Tillsammans vill vi lyfta de styrkor som finns i stadsdelen. Bergsjön ska vara en attraktiv stadsdel där människor både kan och vill leva sina liv.

Kontakt

Pernilla Hallberg, verksamhetsledare
0706-02 02 02
pernilla.hallberg@bergsjon2031.se

Adress

Bergsjön 2031
Rymdtorget 7
415 19 Göteborg

Mail till Bergsjön 2031

Medlemsföretagen i Bergsjön 2031

FÖLJ OSS:

Dela på sociala medier: